Ensimmäiseksi täytyy heti sanoa että en oikein usko että itse voi niin kamalasti vaikuttaa siihen miten hoito onnistuu. Olen monta kertaa kysellyt klinikallani akupunktiosta ja ruokavaliosta, mutta minulle on kerta kerran jälkeen sanottu: "Et voi vaikuttaa siihen itse, onnistumiseen vaikuttaa eniten alkion laatu, naisen ikä ja kohdun limakalvo. Näin lääkärinä suosittelen tietysti aina elämään terveellisesti, mutta ruokavaliolla tai akupunktiolla ei ole tutkittua vaikutusta. Ainoa mitä voit tehdä on saada ajan kulumaan, syödä foolihappoa sekä välttää alkoholia ja tupakkaa".

Kuitenkin olen itse aina ollut kiinnostunut plussanneiden nikseistä. Siitä miehen pläjäys on parantunut sinkkitableteilla tai minkälaisilla luontaishoitajilla plussaajat ovat käyneet. Sen takia ajattelin listata tähän meidän eväämme yritykseen tässä viimeisimmässä ICSI:ssämme, jos nyt jotakuta kiinnostaisi: )

Mutta loppupeleissä kai koko homma on arpapeliä. Hyvät munasolut antaa hyvän arvan, mutta mitään takeita ei ikinä ole.

1. Lääkkeenä oli Menopur, joka on tehnyt minulle parempia alkioita kuin Gonal-F, joskin muutaman vähemmän.

2. Kävin akupunktiossa kerran viikossa n. 30 min stimulaation alusta asti. Viimeiset kerrat olivat päivä ennen punktiota, ja juuri ennen alkionsiirtoa. Toisaalta olen aika skeptinen akupunktion suhteen, koska ensimmäisessä ICSI:ssäni kävin myös piikiteltävänä, mutta alkioita lähti ainoastaan kaksi jakautumaan (toisella kerralla 6 ja nyt viimeisellä 3).

3. Emme ole harrastaneet seksiä munien kasvattelun jälkeen. Varsinkaan alkionsiirron jälkeisillä viikoilla en uskaltanut levittää jalkojani vaikka mieheni kuinka kyhnäsi (tuskin ne hymykuopat saadaan aikaan vielä kiinnittymisen tienoilla, hehe).

4. Yritin syödä proteiinipitoisempaa ruokaa kuin normaalisti stimuloinnin aikana, olen kuullut että se parantaisi munasolujen laatua, varsinkin kun minulla on PCO. En pystynyt jättämään kaikkia sokereita ja valkoisia jauhoja pois, mutta join maitoa ruokajuomana mehun sijaan, ja otin usein työpaikan salaattipöydästä kananmunan lisukkkeeksi.

5. En ole harrastanut MITÄÄN liikuntaa :) Alkion siirron jälkeen makasin kaksi päivää sohvalla, ja loputkin piinaviikot olin todella rauhallisesti. Mieheni heitti minut aamuisin 800 metrin matkan juna-asemalle, en kantanut painavia kauppakasseja, ja kävelin ainoastaan lyhyitä matkoja (olin siis pikku prinsessa jota mieheni sai hemmotella).

6. Kahvia rajoitin yhteen kuppiin päivässä, teen join laimeana. Kokista menee reilusti harvemmin kuin ennen, ja varsinkin nyt plussan jälkeen olen vaihtanut laittijuoman sokerilliseen versioon.

7. Söin paljon suklaata ja katsoin paljon telkkaria :) 

8. Söin yhden raskaana oleville tarkoitetun monivitamiinin kerran päivässä, niinkuin syön edelleenkin.

t. Haikaranpelätin

ps. tähän loppuun laitan ensimmäisen kuvan meidän pikku katkaravusta. Tuo pallura ei ole pää (niinkuin luulin ultrassa) vaan ruskuaispussi. Tuosta ei kyllä ota selvää mikä on ylä- ja mikä on alapää, mutta toivottavasti kaikki menee hyvin ja saadaan vähän edustavampia poseerauksia :)