Pelkäsin pitkään että viime vuosien lapsettomuus jättäisi minuun sellaiset arvet, joista ei pääsisi ikinä eroon. Olen kuullut monen olevan mielestään raskaudenkin jälkeen lapsettomia -tavalla tai toisella - joten luulin että ajatusmaailmani jäisi suurinpiirtein samanlaiseksi. Sitä ainakin pelkäsin.

Koen edelleen olevani osittain lapsettoman kengissä. Pelkään keskenmenoa "normaaliin" raskaana olevaan verrattuna sata kertaa enemmän, ja samaistun muihin lapsettomiin. En uskalla hössöttää liikaa tai ostaa mitään vielä, olen ennenkin löytänyt itseni itkemästä suihkun lattialle luuhistuneena, ja pelkään sen tapahtuvan uudestaan. Haluan tukea niitä ystäviäni jotka ovat hoidoissa, vaikken olekaan samassa "klubissa".

Mutta yksi asia on muuttunut. On ihan erilaista suhtautua muihin raskaana oleviin. Haluan kuulla miltä heidän ensimmäiset potkunsa tuntuivat, minkälaiset vaunut he ostivat tai miten heidän synnytyksensä meni. On ihanaa kun pystyy olemaan onnellinen toisten puolesta ihan eri tavalla. Se huono omatunto joka johtui siitä, että koin olevani huono ihminen kun en pystynyt iloitsemaan muiden puolesta, on mennyt jonnekin piiloon. Vapauttava tunne.

Samalla huomaan että ärsyynnyn hieman siitä että pidetään itsestäänselvyytenä että näitä lapsia rupeaa meille tupsahtamaan lisää. Heti kun olen raskaana niin minulle voi sanoa "no sitten kun saatte toisen tai kolmannen niin sitten vasta rentoutuu... jne". En halua vielä ajatella niin pitkälle, nyt ollaan päästy tähän asti, ja se on suuri lahja. En ole aikaisemmin edes uskaltanut toivoa useampaa lasta, ja se ei tunnu vielä yhtään ajankohtaiselta. Tottakai olen miettinyt asiaa, mutta pelkään mahdollisten uusien hoitojen saavan vanhat möröt ajatuksiini ja olevani surullinen juuri Pötkylän tärkeinä vuosina. Hän ansaitsee paremman äidin kuin sellaisen pessimistisen katkeran akan mikä minä olen ollut viime vuosina. Äh, parempi olla miettimättä koko juttua tässä vaihesssa, ja yrittää antaa kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

t. (ex)- Haikaranpelätin 15+6, jonka viikot matelevat edelleen.