Mä en ole ikinä kuullut huonompaa neuvoa elämässäni! Ikinä, ikinä, ikinä! Ihan kuin löytyisi sellainen stressinappula jonka voi laittaa päälle ja pois, ja ihmiset jotka stressaavat ovat vaan niin tyhmiä etteivät tajua tai halua painaa sitä nappulaa eri suuntaan. Se neuvo ketutti mua kunnolla kun yritimme tulla raskaaksi ("älä stressaa" sanotaan usein epäsuorasti kertomalla tarina pariskunnasta joka raskautui heti kun lopettavit yrittämisen) ja se ketuttaa edelleen. Sanoi sen kuka tahansa. 

Tällä kertaa mun oma pälli mieheni. Rakas se on mutta välillä niin pälli. 

Mähän olen nyt mammalomalla. Mun pitäisi hehkua energiaa, ommella jotain nuttua vauvalle, järjestellä kaikki kaapit kuntoon, ja yrittää ehtiä tehdä kaikkea sitä mitä mä en kohta enää ehdi/pysty tekemään. Paitsi että mua väsyttää. Mun kolmen viikon mammalomasta meillä on ollut enemmän vieraita kun ollaan oltu kahdestaan (suurin osa, vajaa pari viikkoa tästä, miehen veli lapsineen joka on vienyt eniten energiaa, huutoa ja mekastusta aamusta iltaan), ja mua väsyttää. Mä olen tänään maannut puoli päivää telkkarin edessä, olen edelleenkin koneella yöpuku päällä ja mulla on koko ajan huono omatunto siitä etten ole tehnyt mitään järkevää. Mieskin kysyi juuri puhelimessa "no mitä olet tehnyt tänään", ja nolona sanoin etten paljon mitään.

Meille on tulossa perjantaista maanantaihin yksi nelihenkinen tuttavaperhe Ruotsista kylään, ja sitä seuraavana viikonloppuna kanssa yksi pariskunta yökylään. Ja sitä seuraavalle viikonlopulle mieheni ehdotti juuri että hänen vanha koulukaverinsa tyttöystävineen voisivat tulla kylään, olivat kyselleet ja vähän jutelleet mieheni kanssa alustavasti. Ja he eivät ole mitenkään tuttuja -olen tavannut pariskunnan pari kertaa - joten niitä pitäisi kuitenkin passata. Mieheni sanoo että "älä stressaa, ne on vaan X ja Y. Eikä ne odota mitään viiden tähden palvelua kun tietävät että se on alle kaks viikkoa ennen sun laskettua aikaa". 

Joo eivät varmasti odota, mutta mä en edes kunnolla tunne niitä, joten MINÄ haluan että kun he tulevat, niin on edes kämppä siivottu, heille on laitettu peti vierashuoneeseen, on aamupala & lounas & illallinen, täytyy tehdä ekstra ostoksia kaupassa, täytyy koko ajan siivota jälkiä miehen perässä koska MUA ärsyttää että se jättää niitä v*tun sukkia sohvan viereen silloin kun meillä on vieraita. Muuten mua hävettää ja ärsyttää ja en ainakaan rentoudu. Eli itse asiassa jos ne tulisivat niin loppujen lopuksi rentoutuisin ENEMMÄN hiihtämällä eestaas siivoillen sen sijaan että röhnöttäisin sohvalla tietäen että koko kämppä on hirveän näköinen. 

Ai niin mutta onhan mulla mies! Mitä se tekee? No, kyllähän se auttaa jos sitä komentaa, mutta sillä ei tule aktiivisesti mieleen tuollaiset käytännön asiat. Esimerkiksi perjantaina se ei yhtään ajattele, että lauantaina meitä onkin kuusi henkilöä ja kaikille pitäisi olla ruokaa. Kyllähän se sitten tekee ostokset jos tekee listan ja lähettää kauppaan. Mutta jos sen komentaa "turhempaan" (hänen mielestään) tekemiseen kuten vessan lavuaarin siistimiseen ennen vieraiden tuloa, niin se vetoaa joihinkin seuraavista a) ei tarvii koska ne vieraat on VAAN X ja Y b) hänen leikattua polveaan särkee c) hän on ihan poikki kun hän on juuri kuluttanut kaiken energiansa puutarha/remonttitöissä. Tai sitten se siivoaa sen lavuaarin jupisten että mä stressaan ihan turhasta. 

Nyt kun sanoin miehelleni, että mielestäni tämän pariskunnan viikonloppuvierailu alle 2 vkoa ennen laskettua aikaa on huono idea, niin mulla on sellanen olo että olen maailman laiskin, epäsosiaalisin ja hankalin hormonihirviö. Siltä tuli nyt juuri tekstari että "rauhoitu, ei ne tule". 

Jävla. Rauhoitun just silloin kun mua huvittaa. 

t. ex-Haikaranpelätin 35+5

ps. Oltiin eilen kätilöllä, veikkasi tytön kooksi noin 2,8 ("tai ehkä jopa kolme") kiloa kun standardi on 2,6 tällä viikolla. Noh, eiköhän se kuitenkin jollain tavalla pääse sieltä ulos :) 

pps. mulla on sellainen kutina että tästä asiasta keskustellaan vielä myöhemminkin. Näen jo mielessäni miten mieheni kutsuu kavereitaan katsomaan meidän pientä vauvaa, kun minä haluan tuuletella tulehtuneita tissejäni paljaana kotona parin viikon yöttömän yön jälkeen.