Mä sanon joka viikko "vielä viikko imetystä, ja sitten kattellaan", enkä vieläkään ole tehnyt päätöstä. Yritän nyt jäsennellä ajatuksiani tähän ihan itseäni varten. Jos jollain on hyviä vinkkejä tai suosituksia, otetaan myöskin vastaan.

Ongelma:

Vaikka neuvolantädit sanovat että rinnoistani tulee tarpeeksi maitoa, tuntuu että maidon määrä vaihtelee. Iltaisin ei tunnu tulevan tarpeeksi (neiti saa raivarin kolmen minuutin imemisen jälkeen, ja rauhoittuu jos saa korviketta), ja aamulla kun tissit on tyhjennetty tunnin välein aamuyöstä lähtien, on sama ongelma. Päivisin pärjätään yleensä omilla tisseillä (jeee!) mutta siinäkin on vaihtelua. Tämän tuotannon olen siis saanut aikaan taistelemalla (imetys/pumppaus kahden tunnin välein paitsi jos yöllä tulee pidempi pätkä).

Ongelmani on että aina iltaisin kun vauva huutaa niin musta tuntuu että se on mun tissien vika. Neuvolantädit ovat sanoneet että pitäisi vähentää korviketta, mutta neiti vaan ei rauhoitu ilman sitä. Toinen ongelma on mun huonot yöunet, tai puuttuvat päiväunet, tai oikeastaan koko mun väsymys. Vauvalla ei edelleenkään ole mitään rytmiä (paitsi iltakiukuttelu), ja mua väsyttää ihan kamalasti. Kaikki sanoo että se muuttuu paremmaksi, mutta en ole huomannut mitään parannusta. Toissa yönä nukahdettuaan kl 22 neiti heräsi tissille kl 00.00, 02.00, 03.45, 5.15 ja kl 6. Sen jälkeen en pakottanut toista enää nukkumaan. 

Vaihtoehdot:

A.Jatkan kuten nytkin.

Plussat:

Tässä vaihtoehdossa painaa eniten se että mulla on iskostunut päähän että äidinmaito on lapselle parasta, ja tutkimukset sanovat että se ehkäisee allergioita. Mulla on allergiaa, miehellä astma, ja miehen veljien pojilla on molemmilla astma. Silloin kun maitoa tulee tarpeeksi, imetys on aika mukavaa, ja on niin palkitsevaa kun hymyilevä maitonaama kääntää päänsä pois tissiltä. Ja sitten on tietysti se helppous: ei tarvitse sählätä pullojen kanssa, ja varsinkin yöllä kun vauva nukahtaa hyvin ensimmäisen syötön jälkeen on helppo nostaa se vierelle, antaa imeä ja sitten molemmat nukahdetaan. Tississä on myös se hyvä puoli että sillä saa useinmiten rauhoitettua huutavan lapsen missä vaan, ainakin hetkeksi. Ei kun sideharso päälle ja vauva tissille. Bauhausissa kun sai raivarin, niin oli helppo mennä auton takapenkille ja imettää.

Miinukset:

Viikko vielä, ja vielä, ja vielä. Arvuuttelen milloin neidillä on nälkä ja milloin se huutaa muuten vaan. Olen ihan megaväsynyt, mutta yritän hyväksyä sen koska se "kuuluu asiaan". Itkeskelen miehelle väsymystäni ja tissejäni pari iltaa viikossa, johon mies sanoo aina että ei osaa päättää mitään puolestani, mutta nousisi ilomielin viikonloppuna syöttämään jos siitä on mulle apua. On aika sidottu olo. Eilenkin kun olin leffassa (oli ihanaa!!!!) ja imetykseen tuli 4 tunnin väli, niin tissejä särki ja oli vähän huono omatunto etten pumpannutkaan leffateatterin vessassa. Olen monta kertaa sekoittanut tämän väsymyksen johonkin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, kun on niin poikki. 

B. Siirrytään 100% korvikkeeseen.

Plussat:  Saisin paremmat unet (pidempiä pätkiä ja mies voisi auttaa enemmän), rakkaallamme olisi iloisempi äiti. Mun olisi helpompi ruveta harrastamaan jotain, tekisi niin mieli päästä neljän seinän sisältä. Ei tarvitsisi arvuutella saako rakas liikaa vai liian vähän. Olen myös kuullut että lapsi löytää helpommin rytmin pullon kanssa. 

Miinukset: Tämä tuntuu todella itsekkäältä valinnalta, siis minulle (en halua syyllistää ketään muuta). Suurennanko allergian riskiä lapselleni vaan sen takia että mulla olisi helpompaa? Ja tietysti päälle korvikkeen ja pullon kanssa sähläys. Niin ja sitten olisi varmaan vaikempi päästä näistä viimeisistä neljästä raskauskilosta eroon (paitsi jos rupean harrastamaan jotain jumppaa niinkuin toivon). 

C. Yhdistetään. Annetaan pullosta, mutta pumppaan koneella pulloon. 

Plussat: Saisin paremmat yöunet. Tiedetään mitä vauva saa, eikä tarvitse arvuutella. Myös samat plussat kuin edellisessä.

Miinukset: Aikamoista sählinkiä. Jos kerran "imetän" omaa maitoani pullosta, niin on vaan helpompi laittaa se vauva tissille kun se kuitenkin viihtyy siinä päivisin. 

 

Onko kenelläkään ollut vastaavanlaista ongelmaa? 

t. x-pelätin ja 6-viikkoinen pikkuneiti

ps. Kulta oli lihonut puoli kiloa 13 päivässä, kun eilen punnittiin. Kuulemma "pikkuisen" liikaa, mutta ei tullut sanomista. Kehottivat jättämään aamukorvikkeen pois, mutta en mä olisi sitä saanut ikinä aamupäiväunille nyt ilman sitä...