Mun on pakko tunnustaa: mä katselen Facebookia vähän väliä. Siis ainakin kymmenen kertaa päivässä. Noin vuosi sitten kun hankin uuden puhelimen, sellaisen mistä pääsi nettiin, tajusin että sehän on hyvä ajantappomahdollisuus kun istuin junassa työmatkalla tunnin päivittäin. Tunnissa ehtii jo lukea ilmaislehdet aika moneen kertaan, joten junamatkat sujuivat nopeammin Facebookia, Iltistä ja seuraamiani blojeja katselemalla. Sama viihdyke toimii yhtä hyvin imettäessä (varsinkin keskellä yötä) tai lastenvaunuja edestaas hetkuttaessa. 

Silloin kun kärsimme lapsettomuudesta, kävin Facebookissa vähemmän. Mua ärsytti monet statukset, tai lähinnä niistä tuli kai paha mieli. Muistuttivat niin paljon siitä mitä itse ei saanut. Ajattelin että jos ikinä tulen raskaaksi, ei minutsta tule ainakaan sellainen äiti joka päivittäisi niinkin turhanpäiväisiä juttuja kuin "kakkavaipat vaihdettu, nyt siivoamaan" tai "jos sinulla on maailman ihanin lapsi niin kopioi tämä statukseesi". Ketä ne kiinnostaa, pyh. Get a life. 

Nooooh, nyt on pakko tunnustaa jotain. Mä pahoin pelkään että musta saattaa tulla kuluvan vuoden aikana aikamoinen takinkääntäjä. En missään tapauksessa VALITA, vaan SELITÄN että näin pienen kanssa ei yksinkertaisesti tapahdu niin paljon muuta kuin niitä kakkavaippojen vaihtamista ja siivoamista. Päivän kohokohta on oikeasti hymy tai kikatus omalta kullannupulta, ja siitä ei kyllästy räpsimään kuvia. Tässä ei ole mitään lomaa, ylennystä, ryyppyreissua tai muutakaan "jännittävää" tulossa lähiaikoina, joten mistä muusta sitä päivittelisi? Ei kiinnosta nimittäin päivitellä statusta tyhmillä vitseillä, sään kommentoimisella tai poliittisen kantani ilmaisulla. 

Mutta plääääh, mähän en halunnut pahoittaa kenenkään mieltä, niinkuin mun mieli ennen pahoittui! Pitäisikö mun sitten pysyä poissa Facebookista? Koska ihan satavarmasti parinsadan frendini joukossa on niitäkin jotka kärsivät lapsettomuudesta. Toisaalta olen kuullut että Facebookissa on sellainen toiminto jossa voi poistaa toisen päivitykset, etteivät ne hypi naamalle. Ehkä ne jotka eivät halua katsella palleroni kuvia voisivat itse tehdä tämän valinnan minun sijaan? 

Ja oikeesti. Vaikkei mun jutut aina olekaan niin kiinnostavia (en tosin päivitä kovin usein), niin löytyy niitä muitakin. 

  • Niitä jotka kertovat mitä ovat syöneet. 
  • Niitä jotka kertovat monta kertaa viikossa että olivat spinningissä tai zumbassa tai jotain. (Luulisi sen näkyvän vartalossa?)
  • Niitä opiskelijoita jotka kertovat monta sivua on jäljellä tenttikirjaa. 
  • Niitä jotka harrastavat Farmvilleä (mikä lienee onkaan)
  • Niitä joilla on maailman ihanin sisko/koira/äiti ja ilmoittavat sen statuksessa
  • Niitä jotka laittavat ärsyttävän mystisiä statuksia (tyyliin "voi ei" eivätkä selitä vaikka joku kysyykin)
  • Niitä jotka laittavat inside-juttuja joista ei myöskään tajua mitään (Herra Tossavainen rules?)
  • Niitä jotka kertovat turhankin arkipäiväisiä juttuja (odottaa bussia vesisateessa... kertoisivat edes istuvansa vessanpöntöllä, se saattaisi naurattaa)

Kai mäkin sitten saan laittaa mun maailman ihanimman (ainakin meidän ja isovanhempien mielestä) vauvan kuvia, vai? Vai olenko mä tosi törkeä ex-lapseton?